dinsdag 17 februari 2015

Boeddha en de Lotusbloem in Intuïtief Schilderen

Deze week wou ik u graag mijn nieuw intuïtief schilderij "Weerspiegelingen van een Boeddha Mediterende in de Nacht" voorstellen. Het werd voltooid eind 2014. Ik heb gewerkt met aquarelverf op 300g/m2 aquarelpapier. Het idee is gebaseerd op een mooi motief dat al eerder in mijn werk verscheen. Het tafereel bestaat uit een Boeddha-figuur, die aan het mediteren is tussen de lotusbloemen, op een waterlichaam tussen de bergen. Het kleurenpalet is koel. De figuur zit op een groot lotusblad terwijl de bloemen gesloten zijn voor de nacht. Het was mijn bedoeling om vrede in de geest voor te stellen.

"Weerspiegelingen van een Boeddha Mediterende in de Nacht", Aquarel op Papier, Intuïtief Schilderij

Tot hiertoe heb ik drie intuïtieve schilderijen gemaakt over dit onderwerp. Het is interessant om te zien dat ze allemaal geschilderd zijn met verschillende media. De titels van deze werken beginnen allemaal met "Weerspiegelingen van een Boeddha ..." omdat de beelden die verschijnen niet gebaseerd zijn op iconografische studie maar op mijn intuïtie.

In 2013 schilderde ik "Weerspiegelingen van een Boeddha op het Meer van de Vrede". Dit schilderij werd gemaakt met acrylverf op papier bestemd voor olie - en acrylverf. Het kleurenpalet is gemengd met warme en koude kleuren. In dit geval zit de Boeddha-figuur op een grote lotusbloem. Dit motief komt regelmatig voor in traditionele voorstellingen van de Boeddha. Ik heb gelezen dat in verschillende culturen de lotus geassocieerd wordt met goddelijkheid en verlichting. Volgens wat ik begrepen heb, komt dat omdat de lotusbloem geworteld is in de modder (metafoor voor chaos), groeit doorheen troebele wateren (metafoor voor de grilligheid van emoties) en uiteindelijk haar bloembladeren opent naar de hemel toe (metafoor voor de zuiverheid van het universum).

"Weerspiegelingen van een Boeddha op het Meer van de Vrede", Acrylverf op Papier, Intuïtief Schilderij 

De eerste keer dat dit motief in mijn intuïtief werk verscheen was in het schilderij "Weerspiegelingen van een Boeddha op een Zee van Lotusbloemen", gemaakt in 2007. Een vriendin vroeg mij om een groot schilderij te maken dat de Boeddha voorstelde in een warm palet van herfstkleuren. Ik nam mijn olieverf en begon te werken op canvasbord. Dan maakte ik mijn geest rustig en volgde mijn intuïtie. Het resultaat werd één van mijn favoriete onderwerpen.

"Weerspiegelingen van een Boeddha op een Zee van Lotusbloemen", Olieverf op Canvasbord, Intuïtief Schilderij 

Als Boeddha-figuren gezeten op een lotusbloem of -blad ook in uw intuïtieve werk verschijnen of u hebt interesse voor dit thema, dan nodig ik u uit om uw gedachten te delen in de opmerkingen of om contact met mij op te nemen. Bedankt! 

Geen opmerkingen: